DESIGNA køkken leverer solidt resultat

DESIGNA A/S
17. februar 2021

DESIGNA Køkken leverer solidt resultat

Strategiske prioriteringer, investering i forhandlernettet og to-cifrede vækstrater i både de danske og norske partnerbutikker giver køkkenproducenten DESIGNA et solidt resultat for året. En fuld ordrebog tegner til endnu et godt år for DESIGNA.

DESIGNA køkkenkoncernen er kommet styrket igennem 2020. Det netop offentliggjorte regnskab fra virksomheden viser en driftsindtjening (EBITDA) på 17,3 millioner kroner og et resultat før skat på 8,0 millioner kroner. Gennemgribende optimering af distributionsnettet de sidste par år og strategiske fravalg har skabt platformen for den positive vækst, der nu ses på bundlinjen.

For to år siden besluttede koncernen at trække sig helt ud af markedet for fladpakkede møbler. Fokus skulle udelukkende være på kerneforretningen, nemlig afsætning af køkken-, bad- og garderobeløsninger via selvstændige køkkenforhandlere i Danmark og Norge. Den beslutning har ifølge selskabets administrerende direktør, Erik Høj, skabt fundamentet for det positive resultat.

Køkken, bad og garderober er i dag vores absolutte kerneforretning, og vi kan konstatere, at de svære - men også helt nødvendige strategiske valg og fravalg nu for alvor begynder at vise sig i resultaterne. Således er salget af netop køkken, bad og garderober vokset med over 25% sammenlignet med året før, siger Erik Høj.

Strategien fungerer
Den markante vækst er absolut et resultat af egne indsatser og dygtige partnere i butikkerne. Vi har vundet markedsandele i 2020 og ser fortsat gode takter for 2021, fortæller Erik Høj, der også kan berette om et fortsat højt aktivitetsniveau i optimeringen af forhandlernettet:

Vi åbnede i august 2020 endnu en flagship store, denne gang i Danmarks næststørste by Aarhus. Modtagelsen har været yderst positiv. Om kort tid åbner vores partnere i Vejle en komplet nyrenoveret butik. Og der er fuld gang i opførelsen af det domicil, der skal huse en flagship store i Odense, som vil stå klar på den anden side af sommeren i år, forklarer han.

Corona-effekten
Mens flere brancher oplever store udfordringer og er hårdt ramt af Corona, har det øget aktiviteten hos DESIGNA, idet forbrugerne i 2020 har investeret markant i forbedringer i hjemmet.

Siden april måned sidste år har vi løbet hurtigt, og i en periode var leveringstiden noget længere end normalt. Den fysiske nedlukning af butikkerne har naturligvis givet lidt udfordringer, men vi oplever fortsat stor aktivitet med online møder og hjemmebesøg. Samtidig er erhvervskunderne meget aktive, så ordreindgangen ser rigtig fornuftig ud, siger Erik Høj og fortsætter:

Det er klart, at vi i 2020 har oplevet en positiv effekt ved Corona, men vi forventer, at det øgede fokus på hjemmet kommer til at fortsætte – også, når vi forhåbentligt snart kan komme af med denne pandemi, lyder det fra direktøren.

Stærk platform til fremtiden
DESIGNA-direktøren tilskriver især fremgangen, at man i koncernen nu har et skarpt og fokuseret forretningskoncept, som sikrer en stærk platform med dygtige forhandlerne.

Vi har reduceret kompleksiteten hele vejen rundt i værdikæden og øget den samlede lønsomhed, så vi nu står med en stærk platform til den fremtidige vækst. Vi vil skabe det mest attraktive netværk af selvstændige køkkenforhandlere. Vores opgave er derfor at være så stærk en partner som muligt med en attraktiv pakke af vores gode danskproducerede kvalitetsprodukter og support. Samtidig fortsætter vi intensivt med at udbrede kendskabet til DESIGNA, siger Erik Høj.

Erik Høj, Adm. direktør DESIGNA A/S. Tlf.: 22 69 22 58. eh@designa.dk

Materiale tilhørende denne pressemeddelelse kan downloades her: